تاریخ انتشار : 1395/3/9 9:51:49
مسکن مهر شهرهای جدید مفت شد/کمترین تحرکی در معاملات دیده نمی‌شود+جدول و نمودار
شهرهای جدید اطراف تهران در چند سال گذشته تحت تأثیر رکود بازار مسکن تهران قرارگرفته‌اند به‌طوری‌که خریدوفروش مسکن در این شهرها با کندی بیشتری انجام می‌گیرد و حتی می‌توان گفت متقاضیان کمی برای بازدید در این شهرها رفت‌وآمد می‌کنند.

به گزارش «صما» در حال حاضر هر متر از واحدهای مسکن مهر در ابتدا (تیر 86) متری 370 تا 600 هزار تومان قیمت‌گذاری شد اما برای مناطق پر تقاضا همچون هشتگرد، پرند و پردیس این مبلغ بیشتر اعلام شد به گفته مشاوران املاک در حال حاضر بیشتر واحدهای مسکن مهر با متری 800 تا یک‌میلیون و 400 هزار تومان در صورت وجود متقاضی معامله می‌شود. البته بیشتر واحدهای مسکن مهر دارای وام‌های 4 در صد بوده و خود مالکین بخشی از پول نقد متقاضی را نیز به‌صورت اقساط دریافت می‌کنند. بااین‌وجود در معاملات مسکن مهر کلان‌شهرها به‌خصوص تهران پرنده پر نمی‌زند و تعداد زیادی از املاک خالی از سکنه است.

مسکن مهر مازاد تقاضا

اگرچه دریکی دو سال اخیر خریدوفروش مسکن مهر آزادشده است اما در سال‌های پیش از آن خریدوفروش‌ها با تبانی برخی از دلالان بی جواز و برخی از سوداگران غیرقانونی انجام می‌شد که بازنده این فروش‌های غیرقانونی تنها متقاضیان واقعی مسکن مهر بودند. اما حال که بازار اشتیاق خریدوفروش فروکش کرده است کسی تمایلی برای خریدوفروش ندارند.

درواقع جهش قیمت مسکن در کنار ساخت‌وساز مسکن مهر، رونق زیادی به این شهرها داده بود و متقاضیانی که سطح درآمدی کمتری داشتند به این شهرها رفته و به دنبال خرید خانه بودند حتی شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که بنگاه‌های املاک از این بازار داغ مسکن استفاده کرده و پیشنهاد فروش واحدهای مسکن مهر را به‌پیش خریداران دادند.

پیش خریداران مسکن مهر حتی اقدام به فروش امتیاز کردند و امتیار مسکن مهر تا رقم ۱۰ میلیون تومان هم در شهرهای جدید اطراف تهران به فروش می‌رسید و بازار داغی را برای بنگاه‌های املاک به وجود آورده بود اما همه این‌ها به‌یک‌باره رنگ‌باخته و نه‌تنها کسی امتیاز مسکن مهر را نمی‌خرد بلکه واحدهای آن‌هم به‌سختی فروش می‌رود.

عدم تکمیل زیرساخت‌ها و مازاد عرضه

مهدی نصیری مشاور املاک در اطراف پرند دلیل این موضوع را عدم رونق بازار مسکن، عدم تکمیل زیرساخت‌ها و مازاد عرضه می‌داند و دراین‌باره به صما گفت: رکود شدید دامن مسکن مهر تمام شهرهای ما را گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر اکثر مالکین مسکن مهر را با متری زیر 900 هزار تومان عرضه می‌کنند که در حقیقت قیمت آن بالای یک‌میلیون تومان است.

نصیری در این مورد تصریح کرد: بسیاری از بنگاه‌های املاک از شهرهای جدید نقل‌مکان کردند زیرا آن‌ها نمی‌تواند هزینه‌های دفتر و کارکنان را تأمین کنند. در حال حاضر رکود مسکن دامن مسکن مهر و مهم‌تر از آن دامن مشاوران املاک را گرفته است.

این فعال ساختمانی در این مورد اظهارداشت: از ابتدای شروع مسکن مهر بنگاه‌های املاک در شهرهای جدید همانند قارچ رشد کردند و البته برخی از آن‌ها به سودهای خوبی نیز رسیدند اما وضعیت بازار امروز (رکود خریدوفروش) نشان می‌دهد که بنگاه‌ها مازاد باید عرصه را ترک کنند.

کمترین تحرکی در خریدوفروش املاک مسکن مهر دیده نمی‌شود

همچنین عباس شمایی یکی دیگر از مشاوران املاک در شهر پردیس بابیان این مطلب که کمترین تحرکی در خریدوفروش املاک مسکن مهر دیده نمی‌شود به صما گفت: در تعجب هستم که برخی از مسئولین به دولت حاضر فشار می‌آورند تا مسکن مهر را به اتمام برسانند درحالی‌که مسکن مهر در دست شهرها بادکرده و اگر راهکارهای مناسبی برای مصرف و عرضه آن‌ها اتخاذ نشود ما در سال‌های آینده با انبوه از نخاله‌های ساختمانی روبرو خواهیم شد زیرا عمر بیشتر واحدهای مسکن مهر بیشتر از 20 سال نیست.

وی گفت: کاهش شدید آگهی‌های مسکن مهر در همشهری و دیوارهای شهر نشان از رکود عمیق مسکن مهر را دارد در حال حاضر در میان آگهی‌های خریدوفروش مسکن، کمتر اثری از واحدهای شهرهای جدید اطراف تهران نیست.

قیمت و استقبال در مسکن مهر کاهش‌یافته است

بر این اساس، مسلم ربیعی یکی از مشاوران املاک با تأیید این موضوع، گفت: رکود بازار مسکن در کلان‌شهرها، فقیرتر شدن مردم، بیکاری و افزایش توقع مردم باعث شده است قیمت‌های مسکن مهر به‌شدت کاهش یابد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر به‌طور رسمی خریدوفروش مسکن مهر انجام نمی‌گیرد، افزود: البته به‌صورت غیررسمی در بنگاه‌های املاک، خریدوفروش می‌شود اما درمجموع متقاضیان بسیار کمتری نسبت به سال‌های گذشته برای خرید مسکن در شهرهای جدید وجود دارد.

همچنین یکی از مشاوران املاک در این شهر، بابیان اینکه قیمت مسکن در شهر پردیس به‌شدت کاهش‌یافته است، اظهار داشت: قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته، تغییر زیادی داشته، ضمن آنکه استقبال از خرید هم کم شده است.

این فعال بازار مسکن با اشاره به اینکه خرید مسکن مهر از واحدی ۳۴ میلیون تومان هم وجود دارد، گفت: قیمت واحدها به‌شدت کاهش‌یافته و همین موضوع یکی از نشانه‌های رکود در بازار مسکن شهرهای جدید است.

کاهش شدید قیمت‌ها نسبت به پاییز 94

جدول زیر قیمت‌های مسکن مهر را در پاییز 94 نشان می‌دهد. در حال حاضر به گفته بسیاری از املاکی‌ها قیمت‌های حاضر با کاهش شدید روبر شده است و قیمت هر متر از مسکن مهر حدود 200 تا 300 هزار تومان در هر مترمربع با کاهش روبرو شده است. و البته در کنار آن مالکین تخفیف‌های متعدد ارائه می‌دهند. حتی برخی از مالکین قیمتی از پول آورده متقاضی را به‌صورت اقساط طولانی‌مدت دریافت می‌کنند.

 

مسکن مهر شهرهای جدید مفت شد/کمترین تحرکی در معاملات دیده نمی‌شود+جدول و نمودار

مسکن مهر شهرهای جدید مفت شد/کمترین تحرکی در معاملات دیده نمی‌شود+جدول و نمودار

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید