تاریخ انتشار : 1400/11/3 11:24:37
مالیات ستانی از خانه‌های خالی و لوکس نشین‌ها
کد خبر: 1400-11-0002 ; مالیات ستانی از خانه‌های خالی و لوکس نشین‌ها

 

در حالی که اخذ مالیات خانه‌های خالی در راستای تلاش دولت برای مقابله با ملاکی (عاملان جهش قیمت) اجرا نشده، اجرای نوع دیگری از آن برای صاحبان خانه‌های بالای ۱۰میلیارد تومان که در واقع "لوکس" محسوب می‌شوند، وضع شد.

گرفتن مالیات از خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی در قانون بودجه سال پارسال (۱۳۹۹) آمده بود، اما دولت دوازدهم ضوابط اجرایی آن را ابلاغ نکرد. در بودجه ۱۴۰۰ باردیگر این نوع مالیات پیش‌بینی شد.

گفتنی است طرح مالیات از خانه‌های خالی و مالیات خانه‌های گران قیمت در راستای مالیات دارایی است. در حالی شاهد وضع قوانین مالیاتی( مالیات خانه‌های خالی و خانه های گران قیمت) هستیم که با تبدیل شدن مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در کشور، تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن دچار التهاب شده است.

در خصوص مالیات خانه‌های خانه‌های خالی و خانه‌های گران قیمت با سیدحسن موسوی‌فرد، کارشناس و مشاور اقتصادی هم صحبت شدیم تا از اجرایی شدن این طرح در کشور بپرسیم.

مالیات بر خانه‌های لوکس در ایران جنبه درآمدی دارد

مدیر تحقیق سابق برنامه تلویزیونی ثریا در خصوص مالیات بر خانه‌های لوکس اظهار کرد: قانون مالیات بر خانه‌های لوکس به پیشنهاد مجلس در بودجه‌ سالیانه اضافه شده است که در واقع جزو مالیات بر دارایی محسوب می‌شود.

سید حسن موسوی‌فرد با اشاره به اینکه مالیات بر خانه‌های لوکس در ایران بیشتر جنبه درآمدی دارد، گفت: ویژگی تنظیم‌گری خاصی در این نوع مالیات وجود نداشته و در واقع می‌توان گفت درآمدی است که نصیب دولت می‌شود.

این کارشناس و مشاور اقتصادی ضمن اشاره به آثار این قانون تصریح کرد: این مالیات آثار اجتماعی دارد؛ از جمله اینکه ثروتمندانِ دارای خانه‌های گران‌قیمت، مالیات پرداخت می‌کنند که این مسابقه لوکس سازی و ساخت خانه‌های گران قیمت را کاهش داده و کاهش تقاضا را در پی‌ خواهد داشت.

موسوی‌فرد ادامه داد: چنانچه این مالیات را در کنار سایر مالیات‌ها در حوزه مسکن قرار ندهیم، هیچ اثر تنظیم‌گری نخواهد داشت.

حداقل ۲.۵ میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد

به گزارش صبا نفت به نقل از ایسنا، طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی، هر واحد مسکونی می‌تواند تا ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد و بعد از آن مشمول طرح مالیات خانه‌های خالی خواهد شد.

طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد که در  سال‌های اخیر به‌حتم بر تعداد این خانه‌ها افزوده شده است.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: علت اصلی اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی تکمیل نشدن سامانه املاک و اسکان است.

موسوی‌فرد دلیل دیگر را جدید بودن این قانون در کشور و نبود تعریفی در گذشته برای خانه‌های خالی عنوان کرد و افزود: سازمان مالیاتی معتقد است که درآمد چندان مناسبی از اجرایی شدن این قانون به دست نمی‌آید و در واقع با صرف هزینه‌های زیاد، درآمد مناسبی عاید نمی‌شود، در حالی که هدف از اجرایی کردن این قانون تنها درآمد نبوده؛ بلکه تنظیم بازار اجاره و مسکن نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی در کشورهای مختلفی چون فرانسه و انگلیس تحت عنوان(SDLT) اخذ می‌شود، بیان کرد: اگر مالیات بر ارزش زمین داشته باشیم به یک معنا از خانه‌های لوکس،‌مالیات بیشتری اخذ می‌شود که این اخذ، می‌تواند به صورت پلکانی اتفاق بیفتد.

این کارشناس و مشاور اقتصادی گفت: شرایط و زیرساخت‌ها برای اجرایی شدن مالیات بر خانه‌های گران قیمت فراهم است؛ چرا که بسیاری از خانه‌های لوکس دارای سند هستند و ریسک فروش آن‌ها در اسناد عادی و قولنامه‌ای بالاست و لذا در حین خرید و فروش، مالیات اخذ می‌شود.

یک فنجان اراده چاشنی مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس نشین‌ها!

این کارشناس اقتصادی در پایان  اجرایی شدن این دو قانون را با وجود اراده‌ی قوی امکان‌پذیر دانست و گفت: لزوم برنامه ریزی برای خود اظهاری حداکثری و تکمیل سامانه املاک و اسکان وجود دارد.

التهاب در بازار مسکن، قیمت بالای مسکن را برای قشر کم درآمد جامعه به دنبال داشته است.

از آنجا که مسکن یکی از ملاک‌های اصلی برای ازدواج هر جوانی تلقی می‌شود، قیمت بالای مسکن و التهاب در بازار مسکن مسئله ازدواج و جمعیت کشور را نیز نشانه گرفته است که مدیریت این بازار مستلزم برنامه‌ریزی صحیح و تلاش و اراده قوی برای حل این مسئله است.

 

کد خبر: 1400-11-0002


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید