تاریخ انتشار : 1400/11/13 8:52:49
تورم تهرانی ها را لاکچری کرد!/ یک سوم پایتخت نشینان خانه لوکس دارند
کد خبر: 1400-11-0012 ; تورم تهرانی ها را لاکچری کرد!/ یک سوم پایتخت نشینان خانه لوکس دارند

 

به گزارش صبا نفت و به نقل از اقتصاد آنلاین ، تورم بالای ۴۰ درصدی و جهش قیمت ها در سه سال اخیر، رقم دارایی  شهروندان ایرانی را چنان درشت کرده است که برخی سیاستگذاران را به فکر دریافت مالیات بر ثروت از مردم عادی انداخته است!مجلس پیش از این تصمیم گرفته بود که از خانه هایی که ارزش آنها حداقل ۱۰ میلیارد تومان است مالیات املاک لوکس را دریافت کند.

حالا رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به باشگاه خبرنگاران گفته است: وقتی در کمیسیون تلفیق برای مالیات بر دارایی تصمیم گیری می‌شد بر اساس گزارش‌ها به این نتیجه رسیدیم که تقریبا بیش از ۳۰ درصد مردم تهران خانه‌های ۱۰ میلیاردی دارند.

البته خوب است بدانید خانه‌های بالای ۱۰میلیارد تومانی تقریبا در تمام مناطق تهران و حتی جنوب شهر وجود دارند.

با این حساب اگر میانگین قیمت مسکن در مناطق مختف تهران را در نظر بگیریم به صورت متوسط در مناطق یک تا سه خانه‌های بالای ۱۴۰ متر و در مناطق چهار تا شش خانه‎های بالای ۲۰۰ متر مشمول مالیات می‌شوند.

منطقه هفت، هشت، سیزده  و بیست و دو خانه‌هایی که بزرگتر از ۳۱۰ متر هستند و در منطقه نه تا چهارده و منطقه بیست و یک خانه‌های بالاتر از ۴۱۵ متر و در مناطق یازده تا بیست خانه‌های بزرگتر از ۵۷۰ متر مشمول مالیات می‌شوند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که خانه‌های نوساز هر منطقه با متراژ کوچکتر هم مشمول مالیات می‌شوند. همچنین خانه‌های کلنگی که در واقع زمین هستند و قیمت بالاتری دارند ممکن است با متراژ کمتر مشمول مالیات شوند.

با این حال با موج انتقادات نسبت به این مصوبه گویا مجلس هم متوجه خطای محاسباتی خود شده است و کف قیمت خانه های لوکس مشمول مالیات را به ۲۰ میلیارد تومان تغییر داد. سخنگوی کمیسیون تلفیق دلیل تجدیدنظر در این مساله را این می‌داند که بخش زیادی از این خانه‌های با قیمت بالا متعلق به بازنشستگان و کسانی بود که درآمد چندانی ندارند که بتوانند مالیات زیادی بپردازند.

زارع ضمن قبول اینکه دایره مالیات دهندگان خانه‌های لوکس و ویلا‌ها توسط مجلس تنگ و محدود شده تا مردم عادی کم تر آسیب ببینند، اعلام کرد که این اقدام ما یک کار اولیه است.

این نماینده مجلس یازدهم معتقد است که این مالیات‌ها تصویب قانون به نفع لاکچری نشینان نیست، زیرا یک خانه معمولی ۱۰۰ متری در منطقه پیروزی تهران ۱۵ تا ۲۰ میلیارد است.

زارع گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق مالیات یک خانه ۲۵ میلیاردی ۵ میلیون در سال است.

 

کد خبر: 1400-11-0012


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید