تاریخ انتشار : 1400/11/24 11:0:5
۴ میلیون متقاضی در طرح "نهضت ملی مسکن" داریم/ آغاز عملیات اجرایی ۲.۴ میلیون واحد به‌زودی
کد خبر: 1400-11-0030 ; ۴ میلیون متقاضی در طرح "نهضت ملی مسکن" داریم/ آغاز عملیات اجرایی ۲.۴ میلیون واحد به‌زودی

 

​به گزارش صبا نفت و به نقل از ایسنا: وزیر راه و شهرسازی از ثبت نام چهار میلیون متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: به زودی عملیات اجرایی ساخت ۲.۴ میلیون واحد در کشور شروع می شود.

رستم قاسمی امروز (۲۴ بهمن) در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه، از مسکن به عنوان یکی از نیازهای ضروری خانوارهای ایرانی یاد کرد و افزود: در حال حاضر هزینه مسکن ۴۸ درصد درآمدهای خانوار را به خود اختصاص می دهد و در شهرهای بزرگ این رقم به حدود ۶۰ درصد می رسد.

به گزارش ایسنا، قاسمی با بیان اینکه نیاز است اقدام جدی برای تامین مسکن صورت گیرد، اظهار کرد: در همین راستا اجرای طرح نهضت ملی مسکن که براساس آن چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می شود را هدفگداری کرده ایم و جلسات آن بصورت هفتگی برگزار می شود.

قاسمی گفت: مسکن نیاز ضروری کشور است و با وجود ۹ میلیون مجرد که عمده آنها نیاز به مسکن دارند، باید تلاش کنیم حتی بیش از چهار میلیون واحد مسکونی بسازیم.

وی با بیان اینکه سهمیه هر استان در این طرح بر اساس رشد جمعیتی محاسبه شده، گفت: در همین راستا سقفی برای استان ها تعیین شده، اما قطعی نیست و با افزایش متقاضیان قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه مدت ساخت مسکن در کشور به دلیل گرفتن برخی مجوزها و... حدود ۱.۵ تا دو سال طول می کشد، گفت: در همین راستا برنامه ساخت مسکن در نظر گرفته شده در دو سال اول طرح باید با هم کلید زده شود. یعنی در این طرح به جای شروع ساخت یک میلیون مسکن در سال اول، باید ساخت دو میلیون واحد مسکونی با هم کلید زده شود.

قاسمی با بیان اینکه عمده زمین های اجرای طرح توسط دولت تامین می شود، گفت: تامین زمین رایگان برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی کار دشواری است و از همه ظرفیت ها در این زمینه استفاده می شود.

وی با بیان اینکه  اولویت اول ما در این طرح شناسایی زمین های دولتی است و بعد سراغ اراضی غیردولتی خواهیم رفت، افزود: در حال حاضر اراضی لازم برای احداث یک میلیون واحد مسکونی آماده است و عملا کار در حال شروع است.

قاسمی گفت: همچین اراضی برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دیگر هم تامین شده که کارهای تغییر کاربری و الحاق آن به شهرها در حال انجام است.

وی از ثبت نام چهار میلیون متقاضی در این طرح خبر داد و افزود: در حال حاضر کار پالایش ۵۰ تا ۶۰ درصد ثبت نامی ها انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر رفع نواقص طرح مسکن مهر در راستای اجرای طرح نهضت ملی، گفت: در این طرح تراکم واحدها متناسب با فضای شهرها خواهد بود، بطوری که در شهری که در آن نهایتا ساختمان های چهار طبقه وجود دارد، مجوز اجرای ساختمان هایی با طبقات بیشتر داده نخواهد شد.

وی افزود: همچنین در این طرح عملیات ساخت سازه های روبنایی هم همزمان با ساخت واحدها انجام می شود، یعنی عملا ساختمان نمی سازیم، بلکه شهر و شهرک می سازیم.

قاسمی گفت: در این طرح در کنار ساخت واحدهای مسکونی، مدرسه، مرکز بهداشت، کلانتری و... هم همزمان احداث می شود تا کار تکمیل شده تحویل شود و مردم بعدا دچار مشکل نشوند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تامین منابع برای صندوق ملی مسکن را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: منابع این صندوق برای ساخت سازه های روبنایی طرح مانند مدرسه و مکز بهداشت و ... استفاده می شود.

وی از مجلس خواست تا بطور ویژه این صندوق را دیده و اعتبارات خوبی از بودجه به آن اختصاص دهند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از دستگاهای مختلف خواست تا در زمینه اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند و افزود: خوشبختانه در این طرح از ظرفیت تمامی دستگاه ها مانند نیروهای مسلح، اوقاف، آستان قدس و... هم کمک گرفته شده است.

وی تاکید کرد: قطار نهضت ملی مسکن در کشور به راه افتاده و نیاز است همه برای اجرایی شدن آن همکاری کنند.

 

کد خبر: 1400-11-0030


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید