تاریخ انتشار : 1400/12/18 13:31:45
ساخت چهار واحد جدید در هر پلاک بافت فرسوده
کد خبر: 1400-12-0022 ; ساخت چهار واحد جدید در هر پلاک بافت فرسوده

آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است در بافت‌های ناکارآمد شهر تهران به ازای هر واحد بازسازی شده ۳.۹ واحد جدید ساخته شده و این بدان معناست که هم یک سقف لرزان کم شده و هم حدود ۳ واحد جدید به دست آمده است.

به گزارش صبا نفت و به نقل از ایسنا، دولت، شهرداری، ‌ بنیاد مسکن و بخش خصوصی به تازگی برنامه‌ریزی برای نوسازی بهسازی و محافظت از بافت‌های تاریخی، فرسوده و حاشیه شهرها آغاز کرده‌اند. در این خصوص  روز ۸ اسفندماه تفاهم‌نامه‌ای به منظور احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید. از سوی دیگر، شهرداری تهران در ماه‌های اخیر قرارگاه مسکن راه‌اندازی کرده است. در قالب طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم قرار است برای نوسازی بافت فرسوده به ازای هر واحد مسکونی ۴۵۰ میلیون تومان وام با سود پایین اختصاص پیدا کند.

وجود ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران

گفته می‌شود در شهر تهران ۴۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده وجود دارد که شورای شهر تهران در بودجه سال ۱۴۰۱، یک رقم ۱۵۰۰ میلیارد را برای نوسازی بافت فرسوده و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت های آن مصوب کرده است. اخیرا در یک همایش نیز با حضور مسئولان دولتی و مدیریت شهری، راهکارهای نوسازی و بهسازی مورد بررسی قرار گرفت.

نخستین همایش «الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران» با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی، علیرضا زاکانی شهردار تهران، چمران رئیس شورای شهر تهران، اکبر نیکزاد مدیرعامل بنیاد مسکن، حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس، حسین سلاح‌ورزی رئیس کانون کارفرمایان ایران و جمعی از روسای انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان و مسوولان ارشد مدیریت شهری تهران برگزار شد.

در این مراسم محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با بیان این‌که بر اساس آخرین آمارهای مستند و دقیق ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که در سه قالب دسته‌بندی می‌شوند، قالب اول بافت فرسوده میانی با گستردگی حدود ۶۹ هزار هکتار و با مولفه‌های ناپایداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری، قالب دوم حاشیه‌نشینی یا سکونتگاه‌های غیررسمی به وسعت ۵۸ هزار هکتار که ظرفیت بالایی برای تولید مسکن دارند و قالب سوم بافت تاریخی که در حدود ۳۳ هزار هکتار شناسایی شده است.

در بافت‌های ناکارآمد ۵.۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در محدوده‌های مذکور نزدیک به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد، توضیح داد: با در نظر گرفتن تمام اقداماتی که تا کنون انجام شده اما همچنان با ۲میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار مواجه هستیم که نیازمند نوسازی هستند و قریب به ۱۰ میلیون نفر از هموطنان ما در این بافت‌ها ساکن‌اند. همه ما در این قبال وظیفه دینی، شرعی و قانونی داریم و کم کردن آمار این واحدهای مسکونی را وظیفه اصلی خود می‌دانیم.  

آئینی با اعلام این که بر اساس شواهد و مستندات، در پروژه‌هایی که در قالب بازتنظیم مجدد زمین بر اساس نقشه و با نظر به طرح مهندسین مشاور شکل گرفته، از نوسازی هر پلاک فرسوده، ۶.۷ پلاک جدید تولید شده است، اظهارکرد: در شهر تهران در مناطق ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری هدف، به ازای هر واحد بازسازی شده، ۳.۹ واحد جدید ساخته شده و این بدان معناست که هم یک سقف لرزان کم شده و هم حدود ۳ واحد جدید به دست آمده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ما ظرفیت بازسازی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد فرسوده را داریم که می‌تواند حداقل به تولید ۵ میلیون واحد جدید منجر شود، ابراز امیدواری کرد: این یک ظرفیت بالقوه است که برای تبدیل شدن به صورت بالفعل یک همکاری همه جانبه را می‌طلبد و نیازمند مردمی‌سازی است.

وی در ادامه خطاب به زاکانی، شهردار تهران و چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران توقع دارند در حوزه تسهیلات اداری حمایت شوند و پروسه‌های زمان‌بر به نفع این‌ها اصلاح شده، روند صدور پروانه‌های ساختمانی تسریع و حداکثر ظرف مدت یک ماه صادر شود.

آئینی ضمن اعلام این که طبق بررسی‌های انجام شده کوتاه شدن زمان صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان به ازای هر ۶ ماه به میزان ۱۰ درصد به بازدهی آنها می‌افزاید، تاکید کرد: این تسریع علاوه بر صدور پروانه ساخت و گواهی پایان کار باید در اعطای انشعابات آب، برق، گاز و تلفن نیز اعمال شود.

بهره‌گیری از ظرفیت‌ها برای پاسخگویی به نیاز تولید مسکن در تهران

در این مراسم هم‌چنین علیرضا زاکانی ـ شهردار تهران ـ اظهار کرد: ‌شهرداری خود را مکلف می‌داند در حوزه مسکن فعال باشد در همین راستا برای تامین نیاز شهروندان در این حوزه استحکام و معماری درست را در دستور کار خود قرار خواهد داد تا قیمت مسکن و اجاره نشینی از حالت لجام گسیخته فعلی خارج شود و شهرداری اثر گذاری مناسبی را در این حوزه داشته باشد.

وی افزود: در گذشته شهرداری تهران کمتر به این حوزه ورود داشته، لذا در حال حاضر با تشکیل قرارگاه مسکن قصد دارد گام موثری به ویژه در نوسازی بافت های فرسوده به همراه فعال کردن ظرفیت های مجموعه های مختلف بردارد.

زاکانی تاکید کرد: در حال حاضر از همه ظرفیت های قانونی در این حوزه بهره خواهیم گرفت و با مسکن و شهرسازی کار را پیش خواهیم برد و با ایجاد تسهیلات برای انبوه سازان تلاش می کنیم که روند تولید مسکن در تهران تسهیل شود. در حوزه زمین و صدور پروانه با تفاهم با وزارت راه و شهرسازی اقدامات موثری انجام خواهد شد. بی تردید ما خود را در مقابل این نیاز جامعه برای مسکن مسئول می دانیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره ساخت و ساز در ضلع شمالی باغ گیاه شناسی ملی ایران گفت: این موضوع جزء مواردی است که مجوز آن قبلا صادر شده و در حال ساخت است در حقیقت تعهداتی که در گذشته انجام شده شرایط را به این گونه پیش برده؛ ولی باید برای آینده از بروز چنین مواردی جلوگیری کنیم.

 

کد خبر: 1400-12-0022


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید