تاریخ انتشار : 1401/1/7 12:3:18
کاهش قیمت مسکن با نوسازی بافت فرسوده شهری
کد خبر: 1401-01-0002 ; کاهش قیمت مسکن با نوسازی بافت فرسوده شهری

به گزارش صبا نفت، «محمد آیینی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره برنامه دولت برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و تاثیر آن روی کاهش قیمت مسکن، افزود: آمارهای قبلی نشان می‌دهد که از هر پلاک فرسوده که در موعد نوسازی قرار می‌گیرد، حداقل ۳ واحد آپارتمانی قابل تولید است و یک پلاک فرسوده کم و دو واحد اضافی هم تولید می‌شود.

وی گفت: بر این اساس نوسازی بافت فرسوده و محلات هدف بازآفرینی، باعث افزایش عرضه مسکن به بازار خواهد شد و طبق اصول پایه اقتصادی افزایش عرضه در تعدیل قیمت موثر است. 

معرفی ۱۲ هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: به جهت اینکه محلات فرسوده در دل و مرکز شهرها هستند، عملیات ساخت و ساز در آنها به چشم می‌آید. عمده پروژه‌هایی که در این محلات انجام می‌شود پروژه‌های بزرگی نیستند و معمولا ۲۰ تا ۵۰ واحدی است، اما چون تعداد پروژه‌ها زیاد می‌شود، نوسازی در حجم وسیع را به چشم می‌آورد و از لحاظ روانی هم روی کنترل هیجانی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.

آیینی خبر داد که در دوماه اخیر حدود ۱۲ هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک معرفی شده است و گفت: اکنون در ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه عملیات ساخت و ساز در بافت فرسوده انجام می‌شود که ضمن القای تولیدات وسیع در بخش مسکن وکنترل قیمت‌ها، عرضه را افزایش داده و می‌تواند باعث ثبات، تعدیل و حتی کاهش قیمت شود.

وجود ۱۶۰ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا برنامه نوسازی بافت فرسوده در سال‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای نداشت، گفت: بر اساس آمار و مستندات از سرشماری مسکن سال ۹۵، در مجموع بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت شهری وجود دارد که نیازمند نوسازی و مقاوم سازی است.

وی گفت: در مجموع بیش از ۲ میلیون و  ۶۳۰ هزار ساختمان و ابنیه مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد که فاقد هرگونه سازه اعم از بتنی و فلزی است. این موضوع به مفهوم این است که این بناها به شدت نامقاوم و در معرض خطر قطعی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری توضیح داد: مجموع واحدهایی که از زمان شروع رسمی برنامه بهسازی در زمان برنامه چهارم محل توسعه قرار گرفته است، حدود ۶۵۰ هزار واحد بوده که نوسازی شده است. در واقع کمی بیش از ۲۰۰ هزار پلاک فرسوده تخریب و به جای آن این واحدها ساخته شده است.

فقط ۱۰ درصد بافت فرسوده نوسازی شد

به گفته آیینی در مجموع ۱۰ درصد نوسازی دربافت فرسوده انجام شده است و دولت مردمی با ۹۰ درصد ابنیه باقی مانده مواجه است که باید نوسازی و مقاوم سازی شود و کار وسیعی باقی مانده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه باید شتاب نوسازی را بالاببریم و حداقل ۱۰ برابر سالهای اخیر کار تعریف و انجام شود، گفت: در این صورت روند معکوس می‌شود و نوسازی بر فرسودگی پیشی می‌گیرد.

آیینی خبر داد که برنامه نوسازی به عنوان موضوع اصلی در سند تحول دولت مردمی آورده شده است و به عنوان یکی از چهار چالش بخش مسکن و شهرسازی از آن یاد شده است.

نوسازی به صورت محله‌ای و نه تک پلاکی انجام شود

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: راهبرد هم این است که به سمتی رویم که لشگر انبوه ساز و توسعه گران را بسیج کنیم و بستر را فراهم کنیم تا وارد محلات هدف بازآفرینی شوند و به صورت محلی نه تک پلاکی اقدام به نوسازی شود.

وی توضیح داد: به جهت اینکه توسعه گران و انبوه سازان افراد حرفه‌ای هستند و می‌توانند با استفاده از کارگزاران، مالکان را آماده مشارکت در نوسازی محله‌ای کنند و  خود هم منابع لازم را تامین کنند، دولت قرار است در برنامه نوسازی از این افراد استفاده کند. 

به گفته آیینی  اگر دولت بتواند حداقل هزار توسعه گر را در این محلات وارد کند سرعت نوسازی بالا خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: توسعه گران هم برای قبول این مسولیت نیازمند فضای تشویقی خوب  هستند تا این محلات را به سایر محلات برخوردار شهری برای سرمایه گذاری و ساخت مسکن ترجیح دهند.

آیینی درباره چرایی سختی کار در محلات بازآفرینی شهری افزود: از آنجایی که مشکل اشتغال و بهداشت و معیشت در این محلات وجود دارد دولت باید واسطه گری کند و نهادهای حمایتی وارد این محلات شوند و شرایط ساکنان محلات را ارتقا دهند. به اعتقاد ما تا مشکلات معیشتی مردم این محلات حل نشود آماده مشارکت در برنامه نوسازی نخواهند بود. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: حمایت نهادهایی چون ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، استان مقدس قدس رضوی، سازمان بهزیستی برای رفع محرومیت این بخش لازم است. بر این اساس برای نوسازی در بافت فرسوده در گام اول محرومیت زدایی، درگام دوم مردمی سازی و در گام سوم به جهت ارتقای همگرایی شهری استفاده از جوانان محلات برخوردار و معرفی سرمایه گذارانی که وارد این بافت ها خواهند شد انجام خواهد گرفت.

 

کد خبر: 1401-01-0002


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید