تاریخ انتشار : 1401/1/10 10:24:28
صنعتی‌سازی مسکن پیشران اقتصاد است
کد خبر: 1401-01-0005 ; صنعتی‌سازی مسکن پیشران اقتصاد است

به گزارش صبا نفت و به نقل از خبرنگار مهر، طبق طرح جامع مسکن که در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ توسط وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است، نیاز بالقوه به ساخت مسکن تا افق ۱۴۰۵، یک میلیون و ۵۰ هزار واحد در سال است و این در حالی است که طبق گزارش‌های مرکز آمار و بنیاد مسکن، در چهار سال گذشته به طور میانگین کمتر از ۴۵۰ هزار واحد مسکونی سالانه مجموعاً در شهر و روستا ساخته شده است. کاهش تولید مسکن به دلیل برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا مسکن، مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن را به بیش از ۷۵ سال افزایش داده است.

حرکت بخش صنعت ساختمان با ورود شرکت‌های دانش بنیان

امسال مقام معظم رهبری شعار سال را تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری کرده است. که در این میان اگر نگاه ویژه‌ای به سهم مسکن در اقتصاد بیاندازیم خواهیم دید هرگاه صنعت ساختمان رونق داشته است چرخ اقتصاد نیز به حرکت درآمده است. از این رو انتظار می‌رود در شرایطی که کشور رکود تورمی را دنبال می‌کند دولت به طور ویژه‌ای به صنعت ساختمان نگاه کند. تا در کنار بالا رفتن تولید شاهد رشد اشتغال در کشور باشیم.

همچنین رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ماه‌های اخیر در خصوص اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان اظهارنظرهایی کرده بود. وی با بیان اینکه در حال حاضر عمر ساختمان‌های کشور ۱۵ تا ۲۰ سال است گفته بود: ما در بحث صنعتی سازی مسکن سطح دو یا سه را هم طی نکرده‌ایم اما دنیا از سطح هشت عبور کرده است.

وزیر راه و شهرسازی پیش از نیز بارها بر استفاده از فناوری‌های نوین مسکن برای جبران عقب ماندگی‌های این بخش تأکید کرده بود.

این در حالی است که پیش از این هم بر مذاکره با طرف‌های خارجی خصوصاً چینی‌ها و تهاتر نفت در برابر تکنولوژی ساختمان اظهارنظرهایی از سوی وزیر راه و شهرسازی شده بود.

قاسمی در این باره گفته است: برخی می‌گویند وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد چینی‌ها را برای ساخت و ساز مسکن به ایران بیاورد ولی ما فقط می‌خواهیم فناوری صنعتی سازی را به کشور وارد کنیم و قرار نیست نیروی کار خارجی اعم از مهندس یا کارگر وارد کشور شوند.

به دانش بنیان‌های داخلی اعتماد کنیم

با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، یکی از حوزه‌هایی که تولید دانش بنیان را می‌طلبد و باید تلاش زیادی برای جبران عقب ماندگی‌های آن شود، تولید دانش بنیان و صنعتی سازی در بخش مسکن است. در همین رابطه احمدرضا سرحدی زاده کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش دانش بنیان‌ها در پیشرفت اقتصاد مسکن اظهار کرد: در تمام دنیا این دانش بنیان‌ها هستند که باعث پیشرفت نظام اقتصادی می‌شوند. دیگر کارهای حجمی به اقتصاد کمک نمی‌کند، بلکه تولید کالای تکنولوژیک است که ارزش افزوده بالایی دارد. هر چه بیشتر به سمت دانش بنیان تر شدن پیش برویم، اقتصاد را از وضعیت فعلی بیشتر خارج خواهیم کرد.

وی ادامه داد: باید این نکته را در نظر داشت که دانش بنیان از دانشگاه‌ها بیرون می‌آید نه از کف جامعه. باید سیستم آموزشی دانشگاه‌های ما تکنولوژیک محور شوند و از دانش صرف به سمت عملگرایی و عمل محور شدن تغییر جهت دهند تا به تولید دانش بنیان برسیم. اتفاقی که در تمام شرکت‌های بزرگ دنیا در حال رخ دادن است و شرکت‌های با تکنولوژی بالا مانند ایرباس با دانشگاه‌های پلی تکنیک قرارداد دارند و دانشجو در کنار تحصیل، با وضعیت تولید آشنا می‌شود.

صنعتی سازی مسکن کمک به اشتغال می‌کند

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان گفت: مسکن سازی ما سنتی است و برای دانش بنیان شدن در بخش مسکن باید دو موضوع را در دستور کار قرار دهیم، یکی استفاده از متریال های تکنولوژیک ساختمان و دیگری استفاده از روش‌های با تکنولوژی بالا در ساخت‌وساز.

سرحدی زاده گفت: دیگر در دنیا از آجر و بلوک سیمانی استفاده نمی‌کنند، بلکه قطعات پیش ساخته و مصالح مدرن برای صنعتی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثلاً برج ۳۰ طبقه را چند ماهه می‌سازند، حال آنکه ساخت چنین برجی در ایران چند سال طول می‌کشد.

کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: امروزه مصالح مدرن از محصولات پتروشیمی تولید می‌شوند که این تکنولوژی در کشور ما در بخش پتروشیمی وجود دارد ولی صدها سال است که روش ساخت و ساز ما سنتی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسکن پیشران اقتصاد است، گفت: مسکن می‌تواند در صورتی که با صنعت گره بخورد، پیشران اقتصاد باشد ولی در حال حاضر رشد ساخت و ساز به رونق صنایع اصلی ما کمکی نکرده است. میلیاردها دلار در طول چند دهه اخیر در بخش ساخت و ساز رسوب شده است، حال آنکه موتور محرکه اقتصاد، صنعت است، نه ساختمان.

وی ادامه داد: اگر صنعت راه بیفتد می‌تواند تولید مسکن را صنعتی کند، ولی اگر تمام منابع خود را در بخش ساخت و ساز سنتی مسکن بگذاریم، امکان پیشرفت تکنولوژیک را نخواهیم داشت.

کارشناس اقتصادی با اشاره به دستور اخیر رئیس جمهور مبنی بر تخریب ویلاهای جنگلی و ممانعت از ساخت و ساز در کنار منابع آب و محیط زیست گفت: اگر روش‌های سنتی ساخت و ساز ادامه یابد، جنگل‌ها و منابع زیرزمینی ما از بین می‌روند. درست است که صنعت ساختمان اشتغالزاست اما در کنار آن باید اقتصاد پویا داشته باشیم که هم صنعتی سازی رونق یابد و هم قدرت خرید مسکن مردم ایجاد افزایش یابد. ما حتی می‌توانیم مصالح «های تک» ساختمان را صادر کنیم.

این گزارش حاکی است در کنار موضوع افزایش اشتغال با راه اندازی ساخت وسازهای صنعتی موضوعی که دانش بنیان‌ها می‌توانند کمک کنند کاهش قیمت تمام شده ساخت‌وسازها است به طوری که باید مردم توان و قدرت خرید مسکن را داشته باشند تا بر این اساس امکان خانه دار شدن مردم راحت تر شود و دیگر سال‌ها به انتظار خانه دار شدن نباشند.

 

کد خبر: 1401-01-0005


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید