تاریخ انتشار : 1401/2/7 14:23:28
ارتقای تکنولوژی نهضت مسکن توسط مهندسان ایرانی
کد خبر: 1401-02-0007 ; ارتقای تکنولوژی نهضت مسکن توسط مهندسان ایرانی

انعقاد تفاهم‌نامه افزایش تکنولوژی ساخت بین یک شرکت ساختمانی با یک شرکت تحقیقاتی دولتی، گمانه‌زنی‌ها برای جایگزین کردن نیروهای داخلی به جای خارجی‌ها در پروژه نهضت ملی مسکن را تقویت کرد.


به گزارش صبا نفت و به نقل از ایسنا، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ساختمانی با استفاده از توان متخصصان داخلی به تدریج جای نگاه‌های بیرونی را گرفته است. پس از آن‌که اخبار غیررسمی از عدم تمایل چین و ترکیه برای اجرای پروژه‌های ساختمانی در ایران حکایت داشت، به تدریج موضع وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد.

 

روز سه شنبه تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با گروه سرمایه‌گذاری مسکن به منظور بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ساختمانی منعقد شد. این در حالی است که اواخر سال گذشته مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن از مذاکره با یک شرکت ترک به منظور ارتقای تکنولوژی ساخت سخن گفته بود.


علیرضا قاری‌قرآن ـ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی - در جریان تفاهم‌نامه امروز با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن فرصتی برای ارایه خدمات نوین ساختمانی و ارتقای کیفیت ساخت و ساز و کاهش هزینه‌های تمام شده است، توضیح داد: هم‌اکنون در حوزه بتن، انرژی و سایر مباحث کارها در حال انجام است اما در حوزه ساخت و اجرا متاسفانه کار به روش‌های سنتی در حال انجام است و صنعتی سازی در ساخت به مفهوم مناسب آن اجرایی نشده است.

به گفته وی صنعتی‌سازی که از جمله موضوعات مهم است در کشور وجود ندارد و هم‌اکنون بالای ۹۰ درصد ساخت‌وساز به شکل سنتی در حال اجراست که به کیفی سازی لطمه زده است. بنابراین با تغییر ساختاری که در برنامه مرکز است باید پتانسیل مرکز تحقیقات بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

شنیده‌ها حاکی از آن است به دلایلی مثل تحریم و نبود صرفه  اقتصادی، طرف چینی تمایل چندانی برای حضور در ایران نشان نمی‌دهد. در خصوص مذاکره با شرکت‌های ترک نیز اطلاع‌رسانی چندانی صورت نگرفته و به نظر نمی‌رسد توافقی تاکنون صورت گرفته باشد.

وزارت راه و شهرسازی از اوایل فعالیت دولت سیزدهم اعلام کرد که همزمان با رایزنی با شرکت‌های خارجی، از توان شرکت‌های ایرانی نیز غافل نیست. در این زمینه اعلام شد موضوع صنعتی‌سازی به فراخوان گذاشته شده و از ۵۸۶ شرکت داخلی که تاییدیه فنی دارند خواسته شده تا در طرح نهضت ملی مسکن سه مشخصه کیفیت، سرعت اجرا و کاهش قیمت تمام شده را در دستور کار قرار دهند؛ جلسات مشترکی بین مسئولان وزارت راه و شهرسازی با برخی شرکت‌های داخلی برگزار شده و یکی از مهمترین دستور کارهای این وزارتخانه در سال جدید ارتقای فناوری ساخت است.

به تازگی هم رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ارتقای کیفیت ساخت و ساز گفته است: این موضوع را در جلسه با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری مطرح کردیم و وی قول داد تا هفته آینده با وزارت راه و شهرسازی جلسه‌ای برگزار و برنامه جامعی را تدوین کرده و به کمیسیون عمران گزارش دهند.

 

 

کد خبر: 1401-02-0007


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید