تاریخ انتشار : 1401/2/10 8:8:59
چشم‌انداز خوبی از بازار مسکن می‌بینیم
کد خبر: 1401-02-0008 ; چشم‌انداز خوبی از بازار مسکن می‌بینیم

​رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کاهش ۲.۴ درصدی قیمت مسکن در اولین ماه از سال جدید باعث خوشبینی به ثبات این بازار شد و خواسته ما این است که افراد غیرمسئول برای دیده شدن خودشان در بازار تنش ایجاد نکنند.

به گزارش صبا نفت ، مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال گذشته بارها اشاره کردیم که بازار مسکن ظرفیت رشد سنگین قیمت را ندارد و کارنامه این بازار در سال ۱۴۰۰ این ادعا را ثابت کرد. آمار اولین ماه از سال جاری نشان داد امسال هم چشم‌انداز خوبی از ثبات بازار دیده می‌شود و این آرامش در ماههای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: کاهش قیمت مسکن در اولین ماه از سال جاری که در واقع اولین ماه از قرن جدید است، ما را به وضعیت این بازار خوشبین کرد. تعداد معاملات نیز اگرچه نسبت به اسفندماه کاهش یافت اما در مقایسه با فروردین پارسال که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کردیم افزایش یافته و انتظار رونق تدریجی را داریم؛ مشروط به اینکه مالکان، نرخهای پیشنهادی را افزایش ندهند چون به ضرر خودشان است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه برخی افراد غیرمسئول مترصد ایجاد تنش در بازار مسکن هستند گفت: متاسفانه برخی افراد که مسئولیتی در اتحادیه املاک ندارند برای آنکه دیده شوند در تماس با رسانه‌ها اعلام می‌کنند که قیمت مسکن افزایش می‌یابد و به نوعی باعث ایجاد اضطراب در مردم می‌شوند. سال گذشته تحلیلهای تورمی داشتند که محقق نشد، امسال هم دست از سر بازار برنداشته‌اند. من نمی‌دانم چه اصراری دارند که تشنج در بازار مسکن ایجاد کنند.

خسروی همچنین نقش مراکز آماری را در ایجاد آرامش بازار مسکن موثر دانست و افزود: همین که بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن در فروردین ماه خبر داده به فال نیک می‌گیریم. حالا که بازار ملک آرام شده همه باید در حفظ شرایط موجود بکوشیم. نقش کارشناسان و رسانه‌ها نیز در این بین مهم است و باید از ارایه گزارش، مصاحبه یا آماری که انتظارات تورمی ایجاد کند پرهیز کنند.

وی با اشاره به برنامه دولت رئیسی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی گفت: اعلام شده که حدود ۹۶۰ هزار واحد از پروژه نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده است. این نشان می دهد دولت عزم جدی برای تامین مسکن دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: بعضا می‌شنویم که فعالان صنعت ساختمان می‌گویند نهضت ملی مسکن قابلیت اجرا ندارد اما رسیدن این پروژه به حدود یک میلیون واحد در حال اجرا خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. گذشته از آن همه باید به تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف دولت کمک کنیم تا کارها به خوبی پیش برود و مردم خانه‌دار شوند.

به گفته خسروی تولید مسکن اثرات مثبتی را در بازار ایجاد می‌کند. مهمترین عامل برای ایجاد آرامش در بازار مسکن، عرضه متناسب با تقاضا است. حتی باید مقداری بیش از تقاضای این بخش، خانه بسازیم تا از فشار به بازار کاسته شود.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک، نقش تعدیل‌کننده در بازار مسکن دارند گفت: نوسانات بازار مسکن از شرایط اقتصاد کلان نشأت می‌گیرد. از طرف دیگر بجز صاحب ملک، کسی برای خانه نرخ تعیین نمی‌کند؛ زیرا مالکیت محترم است و در اسلام محترم‌تر اما مشاوران املاک برای کاهش قیمت با فروشنده چانه‌زنی می‌کنند.

خسروی اظهار کرد: وقتی قیمت مسکن کاهش می‌یابد بازار رونق می‌گیرد و این به نفع مشاوران املاک است. عجیب است که این امر بدیهی را برخی افراد نمی‌پذیرند. اگر یک خانه ۱۰۰ میلیون تومان گران شود و مشتری نتواند آن را بخرد، تمام حق‌الزحمه مشاور از بین می‌رود، در حالی که کمیسیون آن ۲۵۰ هزار تومان می‌شود. آخر کدام عقل سلیمی تمام مبلغ کمیسیون را قربانی ۲۵۰ هزار تومان می‌کند؟ پس دائم نگوییم مشاوران عامل گرانی مسکن هستند.

قیمت هر متر خانه در تهران ۳۴.۲ میلیون تومان

طبق اعلام بانک مرکزی، در فروردین ۱۴۰۱ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۴ درصد کاهش و ۱۶.۹ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۳.۴ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۴۹.۹ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۶۳.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

 

 

کد خبر: 1401-02-0008


© شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید