تاریخ انتشار : 1398/8/12 12:52:36
تبلور ساخت داخل در نوزدهمین نمایشگاه صنعت برق
کد خبر: 1398-08-0010 ; تبلور ساخت داخل در نوزدهمین نمایشگاه صنعت برق

تبلور ساخت داخل در نوزدهمین نمایشگاه صنعت برق

ایرنا- نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در حالی دومین روز برپایی خود را پشت سر گذاشت که به معنای واقعی تبلور ساخت داخل بود و به گفته وزیر نیرو بیش از ۹۰ درصد این صنعت ساخت داخل است و آوازه توانمندی آن کشورهای همسایه را خواستگار برق ایران کرده است.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران از روز پنج شنبه نهم آبان ماه کار خود را در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز کرد و به اذعان همه فعالان و دست اندرکاران این صنعت ساخت داخل وجه غالب این نمایشگاه است.

جای جای نمایشگاه صنعت برق را که قدم می گذاری نشان با افتخار ساخت ایران دیده می شود و می توان به درستی گفت که صنعت برق ایران به معنای واقعی کلمه ساخت داخل را ترجمه کرده است. رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح این نمایشگاه با تاکید بر این که صنعت برق متکی به منابع داخلی است، گفت: حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از گردش مالی صنعت برق متکی به منابع داخلی و صادرات تجهیزات و خدمات مهندسی در بازارهای منطقه است.

محمد فاضلی رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو هم در باره نوزدهمین نمایشگاه صنعت برق و ساخت داخل در یکی از شبکه های اجتماعی خود نوشت: نوزدهمین نمایشگاه صنعت برق پر است از نماد پرافتخار ساخت داخل و من از دیدن آن خوشحال می شوم.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم با تاکید بر اینکه بخش خصوصی محور چرخ صنعت برق کشور است، گفت: خارجی‌ها اذعان دارند که صنعت برق ایران از لحاظ تکنولوژی رشد چشم‌گیری داشته و ما آن را مرهون تلاش‌های بخش خصوصی می‌دانیم. توانمندی متخصصان صنعت برق ایران اکنون به حدی رسیده است که اکثر کشورهای منطقه خواهان حضور متخصصان ایرانی برای توسعه صنعت برق خود هستند.

رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری برق ایران هم گفت: در حال حاضر همه تجهیزات مورد نیاز در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر حداقل دو تا سه تولید کننده داخلی دارد. وی ادامه داد: اکنون ۱۱۵ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی به ظرفیت ۸۴۰ مگاوات در کشور به بهره‌برداری رسیده است، به دنبال توسعه این واحدها علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، حدود ۴۰ شرکت داخلی نیز در بخش‌های مختلف از جمله صفحات خورشیدی، استراکچر خورشیدی، اینورتر و توربین بادی در حال فعالیت هستند.

در همین رابطه مدیرعامل یک شرکت ایرانی از دستیابی به فناوری مقاوم سازی سازه‌های تولید، انتقال و توزیع برق در برابر سیل و زلزله خبر داد. امین کاوه افزود: استفاده از این فناوری در فرآیند تعمیر و نگهداری خطوط انتقال طی یک دوره ۱۵ ساله، در مقایسه با روش‌های سنتی ۵۰ درصد صرفه‌جویی ریالی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه کشور ایران در اقلیم‌های مختلف در معرض آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی از جمله سیل و زلزله قرار دارد و فناوری مقاوم سازی تجهیزات صنعت برق در کاهش این آسیب‌ها بسیار موثر است، گفت: در حال حاضر طرح جدید مقاوم‌سازی شرکت آساکو در ۷ استان در حال اجراست و این آمادگی وجود دارد که با اجرای این طرح ضمن در نظر گرفتن شرایط مختلف منطقه‌ای، هزینه‌های نگهداری تاسیسات صنعت برق در کشور را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. وی ادامه داد: پیش از این برای مقاوم سازی سازه‌ها از روش‌های سنتی همچنین گابیون بندی، دیوار حائل و روش‌های خاکریزی استفاده می‌شد که پس از مدت یک یا دو سال نیاز به بازسازی و ترمیم داشت و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را به شدت افزایش می‌داد، در حالی که استفاده از روش جدید صنعت برق را طی یک دوره ۱۵ ساله از هرگونه هزینه بازسازی بی‌نیاز می‌کند.

روش‌های به‌کار گرفته شده در حوزه بسترسازی طرح جدید، شامل میکروپایل (ریز شمع)، اختلاط عمیق خاک (DSM)، جت گروتینگ (تزریق پرفشار) و هلیکال پایل (شمع‌های مارپیچ) عنوان شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان الکترونیک افزارآزما، از تولید کنتورهای ساخت داخل این شرکت خبر داد و گفت: کنتورهای جدید ساخته شده در این شرکت با قیمتی ۱۰ برابر کمتر از شرکت‌های خارجی تولید می شود. جمشید بردبار تولید این نوع کنتور را از آخرین دستاوردهای ساخت داخل شرکت الکترونیک افزار آزما عنوان کرد و افزود: پیش از این دیسپاچینگ ملی این کنتورها را بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان خریداری می کرد.

وی افزود: این در حالی است که کنتورهای خریداری شده اشکالات فنی بیشتر و امکانات کمتری نسبت به کنتورهای بازار برق ساخت داخل شرکت افزارآزما داشت و به لحاظ قیمت نیز کنتورهای ایرانی در مناقصه فروش ۵۰۰۰ دستگاه به شرکت مدیریت شبکه برق ایران به قیمت هر دستگاه سه میلیون تومان به فروش رفت که تا ۱۰ برابر کاهش قیمت نشان می‌دهد و بیش از ۶۰ میلیون تومان صرفه‌جویی برای وزارت نیرو به همراه داشته است. بردبار، تولید این شرکت را با توجه به داشتن تاییدیه فنی و کیفیت بالا، قابل رقابت با محصولات اروپایی و به لحاظ قیمت، قابل رقابت با محصولات چینی عنوان کرد.

وی با اشاره به ۷ میلیون یورو صادرات محصولات افزار آزما طی سال گذشته، این شرکت را یکی از ۵۰ صادرکننده نمونه کشور برشمرد که ۸۰ درصد بازار کنتور را در اختیار دارد. بردبار تاکید کرد: با توجه به اجرای صفر تا صد طراحی تا تولید محصولات در شرکت، تحریم های غرب تاکنون هیچگونه اثری در برنامه های تحقیق و توسعه و رشد تولیدات این شرکت نداشته و محصولات تولیدی به کشورهای ترکیه، هند، اوکراین و افغانستان صادر می‌شود و در حال حاضر نیز در حال طراحی کنتورهای خاص برای کشورهای مختلف هستیم.

مدیر عامل شرکت افزارآزما با اشاره به سرمایه گذاری یک میلیون یورویی این شرکت در بخش تحقیق و توسعه در سال جاری، از فعالیت متخصصان این شرکت در مرزهای دانش و ورود به پروژه های اینترنت اشیا، فرکانس های رادیویی، سیستم های مخابراتی، تجهیزات بیمارستانی و مقابله با ریز گردها خبر داد و گفت: انتظار می رود بخش عمده این پروژه ها طی دو سال آینده به ثمر بنشیند.


© روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمانی صبانفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید