تاریخ انتشار : 1398/9/23 13:22:20
آخرین تصمیمات درباره پروانه ساخت «پلاسکو»
کد خبر: 1398-09-0024 ; آخرین تصمیمات درباره پروانه ساخت «پلاسکو»

آخرین تصمیمات درباره پروانه ساخت «پلاسکو»

معاون شهردار تهران گفت: ابهامات میان شهرداری و بنیاد مستضعفان درخصوص پروانه ساختمان جدید پلاسکو برطرف شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، پس از آنکه شهردار تهران و رئیس بنیاد مستضعفان تفاهم‌نامه‌ای در دفتر شهردار به امضا رساندند. رئیس بنیاد مستضعفان بازدید سرزده‌ای ازساختمان در حال احداث پلاسکو داشت. یک هفته بود که فعالیت‌های عمرانی این پروژه به دلیل عدم ارائه نقشه از سوی مالک و دریافت پروانه ساختمانی متوقف شده بود. در این فاصله جلسه‌ای در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم برگزارشد و چند تصمیم برای رفع ابهامات و سرعت بخشی به روند ساخت و ساز قانونی پلاسکو گرفته شد.

در جلسه تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف عوارض مربوط به صدور پروانه ساختمانی پلاسکو که نمایندگان شهرداری، استانداری، بنیاد مستضعفان حضور داشتند، مقرر شد نمایندگان بنیاد مستضعفان و جانبازان نسبت به ارائه نقشه نهایی مورد نظر(مبتنی بر مصوبات کمیسیون ماده پنج و نیز ارائه تمام مستندات و مدارک مربوط به حقوق مکتسبه ساختمان قدیمی بر اساس آخرین مذاکرات که با شهردار منطقه داشته‌اند) به شهرداری منطقه دوازده اقدام کنند.همچنین مقرر شد شهرداری منطقه ۱۲ نسبت به بررسی نقشه‌ها و حقوق مکتسبه ساختمان فرو ریخته در برابر مقررات قانونی اقدام و با رویکرد تسهیل‌گری و مساعدت در کمترین زمان، عوارض متعلق به ساختمان جدید پلاسکو را رسما به مالک پرونده اعلام کرده و نسبت به اعلام و دریافت عوارض یا محاسبه در حساب‌های فی مابین اقدام کند. طبق این تصمیم باید درخصوص پارکینگ مورد نیاز ساختمان مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به تامین پارکینگ در داخل ساختمان یا نزدیک‌ترین فاصله ممکن اقدام و تعهدات کافی در این زمینه از مالک پروژه دریافت شود.

مقرر شد مالک نسبت به ارائه نقشه‌های سازه، برق، مکانیک و به‌کارگیری مهندسان حقیقی و حقوقی مورد نیاز در تمام رشته‌های لازم اقدام و مراحل تایید سازمان نظام مهندسی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی را اخذ کند، سپس شهرداری به سرعت نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام کند. عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری وشهرسازی شهردار تهران نیز درخصوص آخرین وضعیت پروانه ساختمانی پلاسکو و جزئیات جلسه‌ای که در شورای شهر تهران با موضوع ساختمان جدید پلاسکو داشته‌اند، گفت: در جلسه تاکید بر این بود که ساختمان جدید پلاسکو حتما باید پروانه ساخت دریافت کند، زیرا صراحت قانونی در این رابطه وجود دارد.  وی ادامه داد: طراح و مجری پروژه و مسوولیت کسی که به‌عنوان مدیر یا مهندس ناظر حضور دارد باید کاملا شفاف و روشن باشد و از نظر فنی برایمان اطمینان حاصل شود که ساخت و‌سازی که انجام می‌شود منطبق بر اصول فنی و مقررات ملی ساختمان و ضوابط و معیارهای طرح تفصیلی است. معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: ابهاماتی وجود داشت از جمله اینکه مالک پلاسکو تصور می‌کرد براساس بندی از صورت‌جلسه‌ای که با شهردار وقت منطقه امضا کرده (که البته ایشان ادعا می‌کنند این امضا در شرایط خاصی بوده و بند را بعدا اضافه کرده‌اند.) پروانه به‌صورت رایگان صادر شود، اما قانون این اجازه را نداده که پروانه را به‌صورت رایگان صادر کنیم؛ موضوع دریافت عوارض کاملا قانونی است؛ ولی این طور هم نیست که بگوییم بنیاد مستضعفان اول باید عوارض را بدهد تا پروانه را صادر کنیم. کمکی که می‌توانیم به بنیاد کنیم این است که در بده بستان‌هایی که با بنیاد داریم، عوارض محاسبه شده را هم به‌عنوان بدهی بنیاد منظور کنیم؛ یعنی فیش اعلام عوارض صادر می‌شود و عدد قطعی را به‌عنوان بدهی بنیاد لحاظ می‌کنیم. اگر شورای اسلامی شهر تهران تشخیص داد این عوارض بخشیده شود، این عدد از حساب بدهی بنیاد خارج می‌شود در غیر این صورت یک بدهی است و نحوه پرداختش باید تعیین تکلیف شود.


© روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمانی صبانفت

freebuild

تماس با ما

تماس با ما : 8-88600633-021
ایمیل : info@sabanaft.com

freebuild

آدرس

تهران، میدان شیخ بهایی
خیابان ونک غربی، شماره 172

ما را دنبال کنید